direct naar inhoud van 8.4 Criteria reclame - functiegericht
Plan: Gemeente Zuidhorn
Status: vastgesteld
Plantype: welstandsnota
IMRO-idn: NL.IMRO.0056.WE00001-0001

8.4 Criteria reclame - functiegericht

In het navolgende komen de criteria voor reclameuitingen aan bod, welke afhankelijk zijn van de bestemming van een perceel. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen reclame-uitingen aan de gevel en vrijstaande reclame-uitingen.

8.4.1 Detailhandel, Horeca, Centrum, Bedrijf, Maatschappelijk, Dienstverlening, Kantoor, Sport, Recreatie, Cultuur en ontspanning of Gemengd

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WE00001-0001_0096.jpg"

Aan de gevel

welstandscriteria:

  • per pand zijn maximaal twee reclame-uitingen toegestaan (exclusief reclameuitingen op de ruiten en exclusief naar binnen gerichte reclame uitingen op sportterreinen);
  • reclame moet bij voorkeur worden aangebracht, daar waar het pand of perceel specifieke reclamemogelijkheden te bieden heeft, dicht bij de commerciële functie en in de ruimte tussen de begane grond en de onderdorpel van ramen op de eerste verdieping;
  • reclame moet zoveel mogelijk worden geïntegreerd in de vormgeving van het gebouw en/of het perceel. Reclames aan blinde gevels zijn alleen toegestaan als de stedenbouwkundige en architectonische context dit toelaat en indien zij esthetisch bijzonder goed zijn verzorgd;
  • reclames dienen in hun maat, vorm, kleur, lichtintensiteit en sfeer rekening te houden met de stedenbouwkundige en architectonische situatie;
  • reclame wordt loodrecht op of vlak aan de gevel aangebracht;
  • borden mogen niet meer dan tweederde van de gevellengte beslaan, ook al zijn de panden (gedeeltelijk) samengevoegd;
  • de oppervlakte van reclameborden die haaks op de gevel staan, mag niet groter zijn dan 80x90 cm. Banieren vormen hierop een uitzondering (maximaal 80x200 cm;
  • open belettering heeft de voorkeur. Maat- en kleurstelling van de belettering moeten passen binnen het architectonisch gegeven;
  • reclames buiten het bouwsilhouet zijn bij uitzondering toegestaan, ze moeten passend zijn in de omgeving.

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WE00001-0001_0097.jpg"

Vrijstaand

welstandscriteria:

  • per pand zijn twee vrijstaande reclame-uitingen toegestaan;
  • maximaal 3 m uit de gevel of bij de toegang van een terrein;
  • maximaal oppervlak is 3 m² en maximale hoogte is 1,5 m;
  • een logomast mag uitsluitend het logo van een instelling bevatten. Bij logomasten moet per geval worden bekeken of de mast kan worden geplaatst op de betreffende locatie. Een logomast vervult vaak een functie als verwijsbord. Daarom is het belangrijk dat logomasten worden geplaatst op de locatie waar de mast betrekking op heeft. Logomasten moeten derhalve altijd op eigen terrein worden geplaatst;
  • naast de vergunningvrije vlaggenmasten, geen andere vlaggenmasten.
8.4.2 Bedrijventerrein

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WE00001-0001_0098.jpg"

Aan de gevel

welstandscriteria:

  • reclames dienen in hun maat, vorm, kleur, lichtintensiteit en sfeer rekening te houden met de stedenbouwkundige en architectonische situatie.

Vrijstaand

welstandscriteria:

  • per bedrijf zijn twee vrijstaande reclame-uitingen toegestaan;
  • maximaal oppervlak is 6 m²;
  • een logomast mag uitsluitend het logo van een instelling bevatten. Bij logomasten moet per geval worden bekeken of de mast kan worden geplaatst op de betreffende locatie. Een logomast vervult vaak een functie als verwijsbord. Daarom is het belangrijk dat logomasten worden geplaatst op de locatie waar de mast betrekking op heeft. Logomasten moeten derhalve altijd op eigen terrein worden geplaatst.
8.4.3 Wonen of Woongebied, met bedrijf of beroep aan huis

afbeelding "i_NL.IMRO.0056.WE00001-0001_0099.jpg"

Aan de gevel

welstandscriteria:

  • per pand is één reclame-uiting aan de gevel toegestaan;
  • loodrecht op, of evenwijdig aan en vlak tegen de gevel;
  • bord wordt aan de gevel op de begane grond ter plaatse van de hoofdentree geplaatst;
  • maximaal oppervlak is 0,5 m²;
  • reclames dienen in hun maat, vorm, kleur, lichtintensiteit en sfeer rekening te houden met de stedenbouwkundige en architectonische situatie.

Vrijstaand

welstandscriteria:

  • per woning is één vrijstaande reclame-uiting toegestaan;
  • een bord mag niet meer dan 1 m boven het maaiveld;
  • uitsteken;
  • maximaal oppervlak is 2 m².

8.4.4 Agrarisch

Aan de gevel

welstandscriteria:

  • niet toegestaan.

Vrijstaand

Welstandscriteria:

  • per bedrijf is één vrijstaande reclame-uiting toegestaan;
  • een bord mag niet meer dan 1 m boven het maaiveld uitsteken;
  • maximaal oppervlak is 2 m².