BLOG3

  • Home
  • Cursus geven in coronatijd

Cursus geven in coronatijd

Medio februari 2020 – Eva Brascamp en ik geven vandaag de tweede dag van de cursus Maken van een Omgevingsplan (via Berghauser Pont) bij een gemeente. We melden ons bij de receptie van het gemeentehuis. We schudden de deelnemers een hand, sluiten de laptop aan, halen een kop koffie, schuiven nog met wat tafels en gaan van start. Presentaties worden afgewisseld met groepsopdrachten. Om half vijf sluiten we met een tevreden gevoel af.

Eind maart 2020 – Eva en ik geven ook vandaag weer cursus. Langzaam druppelen onze cursisten binnen, er wordt gesproken over kapsels die wel erg lang worden, iemand die op 1 maart is begonnen bij de gemeente stelt zich voor aan zijn collega’s en er wordt gegrapt over de collega die niet zo handig is met computers. We halen een kop koffie en zetten onze presentatie klaar, we kunnen van start.

Maar alles is anders. Ik zit alleen op kantoor, Eva zit thuis. Onze cursisten zitten allemaal in hun eigen huis. We zien zolderkamers, keukens, werkkamers en tuinen voorbijkomen, sommigen hebben de virtuele achtergrond ontdekt en zitten op het strand, anderen hebben de camera uit. Dit is cursus geven in een intelligente lockdown. De afgelopen week hebben wij ons live programma van drie dagen omgebouwd naar een online programma van twee dagen. Hoewel we de inhoud van de cursus inmiddels kunnen dromen, is het toch spannend. Want blijven de mensen aangehaakt? En kunnen we de discussie interactief houden?

Na enkele cursussen is onze conclusie positief. Als de techniek meewerkt en de cursisten die weten te bedienen, kun je ook digitaal veel aan kennisontwikkeling doen. Al doende leert men en zo maken we in een latere cursus ook kleinere teams waarin groepsopdrachten besproken worden. En waar wij normaal rondlopen tussen de groepen, springen we dan digitaal van de ene naar de andere groep. De interactie tussen mensen is anders, het lijkt of sommige mensen meer vrijheid voelen om iets te zeggen dan ze in een grote groep live doen. Of ze reageren via de chat. Mensen die normaal juist veel aan het woord zijn, lijken iets terughoudender.

Een bijkomend voordeel: een digitale cursus is eenvoudig op te nemen. Handig voor de mensen die naast hun werk opeens ook leraar van hun eigen kinderen zijn geworden, of gewoon om een stukje nog eens terug te kijken. Zelf kunnen we zo ook terugkijken en bedenken wat nog beter kan.

Dat mensen allemaal thuis zitten, leidt ook tot grappige situaties: iets onleesbaars in de chat met daarna het berichtje ‘sorry, mijn kat liep over het toetsenbord’, een andere kat die even mee komt kijken, kinderen die achterlangs lopen, een hond die begint te blaffen. Iedereen heeft hier tegenwoordig begrip voor en het contact lijkt er persoonlijker door te worden.

Voortaan dan altijd maar digitaal? Nee, dat niet. Zeker voor de groepsopdrachten heeft het voordelen om elkaar live te ontmoeten. Maar in al ons werk gaan we op zoek naar nieuwe combinaties van digitaal en live, zoals bijvoorbeeld een korte presentatie van een collega in een live cursus. Tegelijkertijd werken we met Berghauser Pont inmiddels ook aan een E-learning Omgevingsplan. Op deze manier kiest iedereen de leermethode die het best aansluit bij de eigen wensen.

 

Tanja Casimir

Tanja Casimir

Senior adviseur voor de leefomgeving

Contact